REGULAMIN
ORGANIZACYJNY
Centrum
Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
I.
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin
niniejszy określa:
1.
Strukturę
organizacyjną Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie.
2.
Zakres
działania jednostek podstawowej działalności oraz administracji i
obsługi Centrum.
3.
Obowiązki
osób zatrudnionych w Centrum.
§ 2
Ilekroć w
niniejszym regulaminie jest mowa o:
1.
Centrum
- należy zrozumieć przez to Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie.
2.
BP
- należy zrozumieć Bibliotekę Pedagogiczną w Koszalinie.
3.
Kuratorze
- należy zrozumieć Zachodniopomorskiego
Kuratora Oświaty ,
4.
Rozporządzeniu
- należy rozumieć przez to Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21
września 2000 r ( Dz.U.Nr 85, poz.956) w sprawie rodzajów, zasad tworzenia i
likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia nauczycieli oraz
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2001 r (Dz.U.Nr
96, poz. 1048) zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów, zasad tworzenia,
przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia
nauczycieli.
5.
Statucie
- należy rozumieć Statut Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie.
6.
Doradcy
- należy przez to rozumieć doradcę metodycznego Centrum.
7.
Konsultancie
- należy rozumieć przez to nauczyciela konsultanta Centrum.
8.
Siedzibie
Centrum - należy rozumieć budynek w Koszalinie przy ul. Ruszczyca 16.
II.
Struktura organizacyjna
Centrum
§ 3
Centrum
funkcjonuje w oparciu o statut.
W skład Centrum wchodzą:
Ø jednostka działalności podstawowej - Dział Doskonalenia
Nauczycieli,
Ø BP,
Ø Jednostka administracji oraz
obsługi ( pion ekonomiczno-administracyjny Centrum ).
§ 4
Podstawową jednostką działalności Centrum
stanowi Zespół konsultantów i
doradców zorganizowanych w:
1. Pracownie przedmiotowe obejmujące doradców
metodycznych przedmiotów bądź specjalności:
a)
pracownia edukacji
zintegrowanej: wychowanie przedszkolne, nauczanie zintegrowane, wychowanie fizyczne,
plastyka, muzyka, sztuka, wiedza o kulturze;
b)
humanistyczna: język polski, język angielski,
język niemiecki, język rosyjski, język ukraiński, historia, wiedza o
społeczeństwie, biblioteki szkolne, pedagodzy szkolni, wychowanie, psychologia,
terapia, katecheza, szkolnictwo specjalne;
c)
matematyczno-przyrodnicza: matematyka, fizyka, biologia,
przyroda, ekologia, chemia, geografia, technika, informatyka;
d) kształcenia zawodowego: specjalność ekonomiczna, specjalność mechaniczna i
budowlana, specjalność elektryczna i elektroniczna, specjalność gastronomiczna
i hotelarska.
2.
Zespół nauczycieli konsultantów problemowych ds.:
a)
informacji i innowacji
pedagogicznych (organizator sprawnego systemu
przepływu informacji szczególnie z zakresu innowacji pedagogicznych,
odpowiedzialny m.in. za sprawne funkcjonowanie pracowni - gabinetu usług
pedagogicznych),
b)
kadry kierowniczej (organizator audytoryjnych
form doskonalenia terenowego, a także terenowego doskonalenia warsztatu pracy
kadry kierowniczej szkół i placówek oświatowo – wychowawczych, pracowników
samorządów terytorialnych odpowiedzialnych za lokalną oświatę oraz form współpracy Centrum w celu optymalizowania skuteczności doskonalenia
warsztatu pracy nauczycieli ),
c)
doskonalenia zawodowego
nauczycieli (organizator
kursowych form doskonalenia zawodowego nauczycieli),
d)
języków obcych i konkursów (organizator współpracy z partnerami zagranicznymi w zakresie programów europejskich /
koordynator/ oraz organizator realizacji zadań
dotyczących olimpiad i konkursów przedmiotowych prowadzonych przez
Kuratorium Oświaty, nauczanie na odległość),
e)
kadry kierowniczej i
mierzenia jakości (organizator doskonalenia
z zakresu pomiaru osiągnięć szkolnych i diagnozowania jakości pracy szkoły),
f)
diagnoz i pomiaru
dydaktycznego (organizator
doskonalenia
z zakresu pomiaru osiągnięć szkolnych i diagnozowania jakości pracy szkoły),
g)
edukacji informatycznej (organizator form
instruktażu metodycznego dla nauczycieli informatyki, nauczania na odległość),
h)
szkolnictwa integracyjnego i
specjalnego (organizator
działań na rzecz szkolnictwa specjalnego, zintegrowanego i spraw opiekuńczo –
wychowawczych ),
i)
wychowania (
organizator szkoleń z zakresu zadań opiekuńczo – wychowawczych szkoły, pomocy
psychologicznej, programów profilaktyki szkolnej ),
j)
edukacji zintegrowanej (organizator działań na
rzecz nauczycieli nauczania zintegrowanego),
k)
edukacji humanistycznej (organizator doskonalenia z
zakresu edukacji humanistycznej),
l)
edukacji matematyczno –
przyrodniczej
(organizator działań z zakresu edukacji matematyczno – przyrodniczej),
m) szkolnictwa zawodowego ( organizator działań i form doskonalenia dla
nauczycieli przedmiotów zawodowych),
n)
informacji pedagogicznej (
organizator współpracy
z wydawnictwami edukacyjnymi oraz „Nauczycielskiej Edukacji” ).
3. Zespół nauczycieli konsultantów- kierowników
pracowni: edukacji zintegrowanej, humanistycznej,
matematyczno – przyrodniczej
i przedmiotów zawodowych (
projektantów zadań doradców metodycznych zgrupowanych w pracowniach,
kontrolujący funkcjonalnie pracę doradców w poszczególnych pracowniach) .
§ 5
1.
Jednostkę
działalności Centrum stanowi Biblioteka
Pedagogiczna w Koszalinie z siedzibą
przy ul. Piłsudskiego 62 wraz z filiami w Białogardzie, Drawsku
Pomorskim, Kołobrzegu, Szczecinku, Świdwinie i Sławnie.
2.
W
Bibliotece Pedagogicznej funkcjonują wydziały:
a)
Gromadzenia
i opracowania zbiorów;
b)
Wypożyczalnia;
c)
Czytelnia;
d)
Informacyjno
– Bibliograficzny;
e)
Organizacyjno
– Administracyjny.
3.
Każdym
wydziałem kieruje kierownik powołany przez Dyrektora CEN na wniosek
wicedyrektora.
4.
W
Bibliotece utworzone są filie:
a)
Nr
1 w Białogardzie;
b)
Nr
2 w Drawsku Pomorskim;
c)
Nr
3 w Kołobrzegu;
d)
Nr
4 w Szczecinku;
e)
Nr
5 w Świdwinie;
f)
Nr
6 w Sławnie.
5.
Filie
realizują zadania BP poprzez koordynatora ds. filii.
6.
W
filiach powołani są przez Dyrektora CEN kierownicy filii.
7.
Dyrektor
CEN nawiązuje, zmienia i rozwiązuje stosunki pracy z kierownikami filii.
8.
Dyrektor
CEN określa nabycie prawa do dodatku funkcyjnego dla poszczególnych kierowników
wydziałów i filii.
§ 6
1.
W
BP zatrudnia się:
a)
nauczycieli
bibliotekarzy, bibliotekarzy dokumentalistów;
b)
pracowników
administracji i obsługi.
2.
Zadania
pracowników biblioteki:
1/ Kierowników wydziałów i
filii:
-
kierowanie
wydziałem lub filią;
-
planowanie
i organizacja pracy wydziału lub filii;
-
kontrola
i nadzór nad pracownikami wydziału lub filii;
-
współpraca
z innymi wydziałami.
2/
Koordynatora ds. filii:
-
koordynowanie
pracy filii zamiejscowych BP;
-
sprawozdawczość
z działalności filii,
-
praca
na rzecz promocjo BP w środowisku lokalnym.
3/
Nauczycieli bibliotekarzy:
-
gromadzenie,
opracowanie i udostępnianie zbiorów;
-
prowadzenie
działalności informacyjno – bibliograficznej;
-
pomoc
szkoleniowa, bibliograficzna i organizacyjna filiom;
-
pomoc
i instruktaż działom nauczycielskim bibliotek szkolnych;
-
działalność
popularyzacyjna, dydaktyczna i badawcza wynikająca z zadań CEN i BP;
-
współpraca
z bibliotekami ogólnokrajowej sieci bibliotecznej oraz z innymi placówkami państwowymi i społecznymi
zainteresowanymi kształceniem, dokształcaniem, doskonaleniem i czytelnictwem
nauczycieli i wychowawców.
4/
Kierownika administracyjnego:
-
prowadzenie
spraw kancelaryjnych BP,
-
prowadzenie
kasy,
-
kierowanie
pracą personelu obsługi.
5/
Pracowników obsługi:
a)
magazynier
– dostarczanie z magazynów książek i czasopism zamówionych przez czytelników i
włączenie do księgozbioru pozycji zwróconych oraz nowych, dbałość o ład,
porządek i bezpieczeństwo zbiorów,
b)
woźna
– dostarczanie przesyłek, druków i prasy,
utrzymanie porządku wokół budynku, czuwanie nad jego bezpieczeństwem,
c)
sprzątaczka
- dbałość o czystość i porządek wewnątrz budynku, dbałość o jego
bezpieczeństwo,
d)
stanowiska
edytorskie – umożliwianie czytelnikom i pracownikom CEN kserowania materiałów.
3.
Szczegółowe
zadania pracowników BP są określone w indywidualnych zakresach czynności.
§ 7
Jednostkę działalności administracji i obsługi
stanowi pion ekonomiczno-administracyjny Centrum.
Jednostka ta
obejmuje:
1.
Pracowników administracji:
a)
wicedyrektor
ds. ekonomiczno- administracyjnych,
b)
główny księgowy,
c)
samodzielny
referent ds. księgowości,
d)
samodzielny
referent (sekretariat Centrum),
e)
samodzielny
referent ds. kadrowych,
f)
referent
ds. informacji pedagogiczne,
g)
kasjerka.
2.
Pracowników obsługi:
a)
operator
urządzeń poligraficznych,
b)
technik
ds. środków audiowizulanych,
c)
maszynistka,
d)
kierowca
samochodu osobowego,
e)
portier,
f)
woźny-konserwator,
g) sprzątaczka.
III. Zakres działania doradców metodycznych
i nauczycieli konsultantów
§ 8
Do podstawowych zadań
zespołu doradców metodycznych Centrum należy planowanie i podejmowanie zadań
doskonalenia zawodowego nauczycieli określonych jednoznacznie w rocznym planie
pracy doradców oraz ścisła współpraca z
zespołem konsultantów.
Zadania i obowiązki doradców
określa Statut. Szczegółowy zakres zadań określają roczne plany pracy
zatwierdzone przez Dyrektora Centrum i zamieszczane w teczkach
dokumentacji doradcy (sekretariat Centrum). Podstawowymi formami
organizacyjnymi działalności doradcy
są:
Ø konsultacje indywidualne,
Ø konsultacje zbiorowe,
Ø zebrania zespołów
metodycznych,
Ø warsztaty metodyczne.
Doradca metodyczne może podejmować zadania związane
z doskonaleniem nauczycieli na warunkach:
Ø zniżki co najmniej 2/3
obowiązującego wymiaru pensum
dydaktyczno-wychowawczego,
Ø na podstawie umowy o pracę,
Ø umowy-zlecenia.
§ 9
Do podstawowych zadań zespołu konsultantów należy
organizowanie form doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz upowszechniania
wśród nauczycieli innowacji i nowości pedagogicznych. Zadania konsultantów
określa statut oraz indywidualny, roczny zakres zdań i obowiązków.
Nauczyciel konsultant jest nauczycielem zatrudnionym
w Centrum w wymiarze 35 godzin
tygodniowo. Po uzgodnieniu z Dyrektorem Centrum konsultant podejmuje w ramach godzin pracy samokształcenie, w tym
uczestniczy w konferencjach, seminariach, szkoleniach itp., zorganizowanych także poza siedzibą Centrum. Konsultant może realizować bez
dodatkowego wynagrodzenia zajęcia dydaktyczne organizowane przez Centrum w
wymiarze tygodniowym nie więcej niż 1/2 wymiaru godzin pracy.
§ 10
Centrum podejmuje także
zadania w ramach współpracy z innymi placówkami oświatowymi, związane z doskonaleniem bądź dokształcaniem
nauczycieli. Odpowiedzialność za realizację takich zadań ponosi Dyrektor
Centrum.
IV.
Podstawowy zakres
funkcjonowania pracowników administracji i obsługi ( pion ekonomiczno-administracyjny)
§ 11
1. Wicedyrektor ds. ekonomiczno-administracyjnych
Podstawowe zadania
wicedyrektora ds.
ekonomiczno-administracyjnych określa Statut, zaś szczegółowe zadania zawiera
zakres zadań i obowiązków określony
przez Dyrektora Centrum.
2. Główny księgowy odpowiada za:
Ø opracowanie projektów planów
finansowych, planów zadań rzeczowych oraz planów dochodów, wydatków budżetowych
i pozabudżetowych
Ø organizowanie prawidłowego wykonania zatwierdzonych
wskaźników
i limitów określonych w planach
finansowych
Ø organizowanie wypłat wynagrodzeń,
ewidencjonowanie danych
o wynagrodzeniach pracowników Centrum
Ø sporządzanie wymaganych sprawozdań w zakresie realizacji zadań
rzeczowych, zatrudniania, wynagrodzeń itp.
3.
Samodzielny referent ds. księgowości odpowiada za:
Ø Prowadzenie spraw obsługi finansowej
CEN,
Ø Sporządzanie rejestrów
księgowych,
Ø Wykonywanie innych zadań na
mocy delegacji głównego księgowego.
4.
Samodzielny referent (sekretariat Centrum) odpowiada za obsługę sekretariatu.
5.
Samodzielny referent ds.
kadrowych -
prowadzi dokumentację osobową
pracowników Centrum oraz prowadzi sprawozdawczość.
Prowadzi całość dokumentacji związanej z zakładowym funduszem świadczeń
socjalnych.
6.
Starszy referent ds.
informacji pedagogicznej odpowiada za obsługę biblioteki Centrum oraz wideoteki, sporządza maszynopisy
wydawnictw metodycznych.
7. Kasjerka -odpowiada za prowadzenie kasy oraz wypełnienie stosownej dokumentacji
związanej z obsługą podatkową.
8. Podstawowe obowiązki operatora urządzeń poligraficznych to
obsługa małej poligrafii ( technika matrycowa) i sporządzanie kserokopii.
9. Technik ds. środków audiowizualnych
odpowiada
za sprawne funkcjonowanie urządzeń i środków audiowizualnych oraz obsługę
techniczną kamery video. Nagrywa audycje dydaktyczne techniką video, realizuje
zamówienia szkół i placówek oświatowo-wychowawczych na wypożyczenie bądź przegrywanie filmów video, będących
własnością Centrum.
10. Do zasadniczych zadań maszynistki należy sporządzanie maszynopisów.
11.Kierowca samochodu służbowego odpowiada za sprawne funkcjonowanie samochodu, bezpieczny przewóz pasażerów. W
ramach pracy etatowej wykonuje drobne
prace związane z obsługą gospodarczą siedziby Centrum
( zakupy materiałów, drobne naprawy itp.)
12.Portier dba o ład i sprawną obsługę informacyjną na terenie siedziby
w trakcie funkcjonowania bazy administracyjnej, dydaktycznej i hotelowej
Centrum.
Portier odpowiada za szatnię, strzeże mienia
siedziby Centrum w porze wyłączenia jej z działalności administracyjnej i
dydaktycznej.
13.Woźny dba o ład i estetykę
pomieszczeń Centrum oraz BP wraz
z przyległym terenem. Wykonuje prace konserwacyjno-naprawcze w tych obiektach.
14.Sprzątaczka dba o czystość pomieszczeń całodziennej używalności siedziby Centrum.
Szczegółowy zakres obowiązków i odpowiedzialności, a
także zakres szczególnych uprawnień określony jest dla każdego pracownika
administracji i obsługi - zakresem czynności.
V.
Obowiązki osób zatrudnionych
w Centrum
§ 12
Wszyscy zatrudnieni
pracownicy zobowiązani są do wykonywania swoich obowiązków zgodnie z
zakresem czynności oraz ogólnymi przepisami prawa pracy, Statutem Centrum oraz
ustaleniami zawartymi w niniejszym regulaminie.
Do obowiązków
każdego pracownika Centrum należy w szczególności:
Ø wykonywanie zadań
określonych w zakresie jego czynności i w miarę potrzeby pomoc w realizowaniu
zadań na innych, wskazanych prze dyrektora odcinkach pracy
Ø znajomość i postrzeganie
obowiązujących przepisów prawnych
Ø wykonywanie poleceń
służbowych przełożonych
Ø wykazywanie inicjatywy w
celu pełnego i właściwego wykonywania zadań statutowych Centrum
Ø stałe podnoszenie
kwalifikacji zawodowych oraz doskonalenie jakości i sposobów wykonywania powierzonych obowiązków
Ø wykazanie właściwego
stosunku do współpracowników , dbałość
o wysoką kulturę postępowania
Ø przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy, przepisów tajemnicy
państwowej i służbowej, przepisów bezpieczeństwa, higieny pracy oraz
przeciwpożarowej
Ø dbałość o użytkowane mienie Centrum i estetykę miejsca pracy
§ 13
Czas pracy i sposób
wykonywania obowiązków działalności podstawowej (doradcy i konsultanci) określają szczegółowe
harmonogramy pracy. Pracowników administracji Centrum obowiązuje czas określony
w stosownych przepisach dot. Administracji szkól i placówek oświatowo -
wychowawczych.
§14
1. Do aprobaty dyrektora zastrzega się:
a)
przyjmowanie,
przeszeregowanie, zatrudnianie, karanie i zwalnianie pracowników CEN,
b)
wykonywanie
innych uprawnień kierownika zakładu
pracy w stosunku do pracowników CEN, wynikających z kodeksu pracy,
c)
powołanie
osób dla wykonywania określonych prac wynikających
ze statutu i regulaminu,
d)
upoważnienie
pracowników Centrum do załatwiania określonych spraw w imieniu dyrektora,
e)
występowanie
z wnioskiem o nadanie orderów i odznaczeń państwowych
f)
zatwierdzenie regulaminu zakładowego funduszu socjalnego,
g)
wszelkie
decyzje dotyczące spraw finansowych i rodzące skutki finansowe (płace, umowy o
pracę, umowy o dzieło, zlecenia itp.)
po uprzednim parafowaniu przez księgowego,
h)
odpowiedzi
na wystąpienia pokontrolne,
i)
podpisywanie
wszelkich pism kierowanych do
Ministerstwa Edukacji narodowej, Urzędu marszałkowskiego, Kuratorium Oświaty,
Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów.
Opracował: Zenon Decyk
Zatwierdził: